Toți iubitorii de film și artă psihedelica sunt așteptati la Urania Palace, de pe Strada Horea, la numărul 4, în acest weekend, pe 7 și 8 decembrie, pentru că se anunța o experienta unica sub marca ,,Tripoteca”. Conceptul de film psihedelic combinat cu vernisaje de picturi a fost pornit de Adrian Manolescu în 2012, cu o primă ediție la Bucuresti. După asta, Manolescu a ajuns în peste 14 tari și 25 de orase precum Toulouse, San Francisco sau Ghent. Evenimentul vine să umple un gol internațional de activități legate de cinematografia psihedelică, o nișă specifică a artei avanagardiste. Evenimentele de gen au început în anii ’70 în Statele Unite.
Evenimentar a stat de vorbă cu inițiatorul ,,Tripoteca” despre istoria evenimentului.
Evenimentar: Ce reprezintă numele de „Tripoteca”?
Adrian Manolescu: Exstensia „tecă”’ înseamnă colecție. Deci o colecție de „trip”-uri.
Evenimentar: Cât de departe vrei să ajungi cu acest concept?
Adrian Manolescu: Am ajuns deja destul de departe, cu 14 țări si peste 25 de orașe. Dar mai sunt locuri de explorat, am niște contacte în Suedia și în Cehia, unde n-am fost până acum, sper să se concretizeze ceva la anul.
Evenimentar: Ce vrei să transmiți oamenilor prin aceste proiecții și expoziții de picturi?
Adrian Manolescu: Nu vreau să transmit nimic în mod special. Lăsăm arta să vorbească pentru sine, iar majoritatea lucrărilor sunt destul de sau chiar pur abstracte, deschise la interpretare. Doar estetica „tripantă” le leagă, dar ele sunt destul de diferite între ele.
Evenimentar: La ce reacție te astepti să aibă clujenii în urma evenimentului?
Adrian Manolescu: Sper ca publicul din Cluj să fie mai mare, trecând anii să fi crescut scena experimentală, căci sincer consider că arta experimentală e singura arta cu adevărat valorasă, originalitatea fiind calitate de baza a evaluării estetice.
Evenimentar: De unde a pornit conceptul de „Tripoteca”?
Adrian Manolescu: „Tripoteca” a pornit dintr-un gol internațional în această directie de evenimente legate de cinematografia psihedelică. E o nișa specifică a artei avangardiste, care s-a concretizat în ultimii ani și a fost necesară și o platformă aferentă. A mai fost o seară de film psihedelic în anii 70 în Statele Unite, dar în istoria recentă acesta a fost primul eveniment de gen. Au urmat câteva alte evenimente similare in New York, Limoges sau secțiunea din cadrul Anim’Est – Trippt Animation Night.
Evenimentar: Ce te-a inspirat să creezi acest concept de evenimente?
Adrian Manolescu: M-a inspirat nevoia umplerii acestui gol. Festivalurile de film experimental oricum nu erau de ajuns de tripante, scena filmului trebuia revigorată cumva. Și filme erau destule de gen.
Evenimentar: Poate avea potențial acest concept la noi in țară?
Adrian Manolescu: Sigur că arre potențial la noi în țară. Evenimentul din ediția trecută, de la București, a avut cinemaul în toiul iernii plin până la refuz, deși ediția de anul acesta n-a fost chiar asa plină. Consider din cauză ca a fost ultimul weekend de vreme frumoasă, cu o saptamană de ploi și frig înainte. Multă lume a plecat din București să mai vada natura o ultimă oară. Mi s-a mai întâmplat și în Amsterdam această fază, după două săptămâni de ploi, fix ziua evenimentului a fost super soare și frumos, iar publicul a preferat să stea la cafeneaua de la partenerul cinema-ului unde a fost expoziția și concertul. La filme au venit foarte puțini. Am mai avut câteva evenimente conexe mici tot destul de pline. În schimb, în Cluj am încercat o singură dată în trecut, acum 4 ani, mi se pare, și n-am avut deloc un public larg. Am picat fix în zilele Clujului cu multe evenimente gratuite, dar totuși am avut artiști de renume precum Rodion G.A. Și Kero Zen. Am fost sceptic pentru revenire, dar selectând o locație mai micuță dar totuși nișată pe experimental și foarte elegantă, sper ca totul să decurgă bine.
Evenimentar: Cine sunt artiștii mari ai „Tripotecii”?
Adrian Manolescu: Din numele arhicunoscute, de milioane de views, avem grei precum Cyriak sau David O’Reilly, care au contribuit și la edițiile trecute.
Evenimentar: Ai avut obstacole sau greutăți la începerea „Tripotecii”?
Adrian Manolescu: Am avut multe greutăți financiare. La început era foarte pe brânci să strângem bani de pe un eveniment la altul, dar am primit ajutor de la familie. Încă sunt multe dificultăți și fiind un eveniment strict independent, fără reclame băgăcioase, sponsorizări, finanțări, dar în ultima vreme n-a mai fost un turneu așa mare și chinuitor. Pe vremuri nici nu aveam locuință, n-aveam timp de facturi și așa ceva, eram doar pe drum și locuiam la proprietari de locații, prieteni și pe unde apucam. Am locuit chiar și într-o peșteră în Insulele Canare, când de fapt „Tripoteca” era organizată într-un muzeu destul de mare. Acum o duc mai bine cu proiectele de animație și video-mapping și finanțez din acestea festivalul, căci îmi place să râmână independent, urasc reclamele la evenimete.
Evenimentar: Cum ai fost primit în străinătate de către iubitorii de film psihedelic?
Adrian Manolescu: Am avut foarte multe experiențe diferite în toate aceste orașe. Sunt multe de povestit, așa că pot spune doar ca Toulouse a fost cel mai receptiv oraș, mereu sold-out în cinema mare la fiecare ediție și multe articole despre eveniment, ei avand și cam cea mai mare scena de artă experimentală din Europa. Dar și multe altele au fost de succes mare: Ghent, San Francisco, etc.
Evenimentar: Experiența din străinătate e diferită de cea din țară?
Adrian Manolescu: Experiență din străinătate și experiență din România? România nu e ceva din afara Planetei și restul lumii e diferită. Sunt diferite regiuni pe tot Globul și experiențe diferite de la loc la loc. Ce viziune izolatoare asupra României. Așa ar trebui să vorbesc despre fiecare țară în parte și pentru asta poate pe altă dată sau puteți vedea poze să gustați din vibe pe www.tripoteca.com/pictures.