La 33 de ani și o mini-excursie de câteva zile la TIFF 2023, de unde a plecat cu Premiul Publicului pentru „Carbon”, tânărul regizor moldovean Ion Borș s-a lăsat „descusut” de poveștile din spatele singurului său lungmetraj. Evenimentar vă prezintă povestea din spatele primului film moldovenesc selectat la TIFF.

Evenimentar: Cum putem începe? Te las pe tine să îmi spui cum a ajuns cinematografia în sufletul tău, când și cum ți-ai dat semaa că asta vrei să faci?

Ion Borș: A început din naivitate și entuziasm. Eu am absolvit „Academia de muzică, teatru și arte plastice”, facultatea „Actorie”. Eram activ in domeniul teatrului și îmi doream foarte mult să fac și film. Dar pe atunci nu se făcea aproape deloc film in Republica Moldova. Și astfel, ca actor nu aveam unde să merg la castinguri. Și atunci am zis ca dacă nu am unde sa merg la casting atunci am sa fac eu un film și voi juca in el. Am colaborat cu Mariana Starciuc care a și semnat scenariul primului scurtmetraj, „Plus Minus Unu”. După ce scenariul era gata nu știam pe nimeni în cap care să regizeze. Așa ca am decis să îl regizez eu, dar deja trebuia să caut alt actor în rolul principal. Pe scurt, cam așa am ajuns în rolul de regizor și producător.

Evenimentar: Ce poți să îmi spui despre domeniul cinemaului în Moldova, în paralel cu cel din România?

Ion Borș: Cred ca e mult mai bine decât a fost 10 ani în urma, dar cred că ne mai trebuie ceva ani să ajungem România la nivel de legi și infrastructură cinematografică.

Evenimentar: Cât de greu e să ajungeți, totuși, să fiți văzuți pe ecranele din România?

Ion Borș: Nu cred că se pune problema dacă e greu sa fii pe ecranele din România. „Greul” este la dezvoltarea proiectului, când te gândești ce temă alegi pentru un film și cum anume vrei să o povestești. Și, desigur, și realizarea sa fie în limita unor standarde tehnice pe care le au rețelele de cinema la nivel mondial.

Evenimentar: Ce părere ai despre publicul din România?

Ion Borș: Publicul este la fel in toată lumea, nu am o părere specială față de publicul român. Cerere de la public față de cinema a fost mereu, important e să reușim noi, cineaștii, să oferim „content” publicului.

Evenimentar: Ce așteptăril ai după 7 iulie, după ce intră filmul în cinematografe la noi?

Ion Borș: Experiența moldovenilor a arătat ca publicul roman e dornic de artiști moldoveni. Prima reacție a publicului de la TIFF, la fel, ne-a confirmat că publicului îi place filmul. Sperăm că în ciuda zilelor de vară toride care te cheamă la mare, să vină lumea la cinematograf. Suntem optimiști.

Evenimentar: Mai zi-mi despre tine și despre actori. A fost un casting sau vă știați și a ieșit la fix?

Ion Borș: Nu a fost un scenariu scris deja pentru niste actori pe care îi aveam in minte. Am avut un casting care a durat jumatate de an. Au fost foarte mulți actori la audiții și au luat rolul fiecare pe merit. Nu avem nici un actor care a jucat ca era prieten.

Evenimentar: Câte proiecte ai la activ?

Ion Borș: Am făcut un scurtmetraj,  „Plus Minus Unu” și lungmetrajul „Carbon”.

Evenimentar: Ce zici despre Igor Cobileanschi și de proiectele lui?

Ion Borș: Cobileanschi este un regizor important al Republicii Moldova. Este printre puținii oameni care făcea filme până a apărea CNC Moldova. Creațiile lui au stat la baza entuziasmului meu când am început a face film. Recunosc ca m-au făcut să cred că se poate face film și în Republica Moldova.

Evenimentar: Ce alte nume din cinemaul moldovenesc mai merită menționațe?

Ion Borș: Igor Cobâleanschi, Valeriu Andriuță (actor de talie internațională dar de ceva ani buni si regizor), Dragos Turea (regizor de film documentar), Sergiu Cumatrenco (producător care face vizibilă Republica Moldova la festivalurile de profil). Și ar mai fi mulți alti colegi care fac filme dar care urmează să le lanseze in timpul apropiat.

Evenimentar: De ce trebuie să vadă lumea filmul „Carbon”?

Ion Borș: Pentru că e un film cu o tematică tragică, dar povestită pozitiv. Invit lumea să nu mai ia atât de în serios propaganda politică care ni se bagă zi de zi  pe gât și să aprecieze mai mult relațiile umane. Toate astea se pot vedea in filmul „Carbon”.

Evenimentar: Cum ți-a venit ideea scenariului și cât de greu a fost să se finalizeze cu filmul?

Ion Borș: Ideea mi-a venit într-o zi de filmare la alt film și are legătura cu tatăl meu, fiindcă el a participat la luptele din conflictul de pe Nistru. Dar ideea de la început nu are aproape nimic cu produsul final. Pentru noi a fost destul de greu sa realizăm filmul fiindcă am început să lucrăm din entuziasm și pe parcurs ne-am dat seama cât de serioase pot fi lucrurile într-o producție de film. Pe scurt, am avut și insuficiență de mijloace financiare și insuficiență de resurse umane și infrastructura cinematografică și tot asa. Dar motivația și entuziasmul ne-a ajutat sa ne mișcam și în condiții neprielnice și să o scoatem in capăt. Aici nu pot sa nu menționez echipa „Carbon”, fără de care nu a fost posibilă realizarea filmului. Am avut o echipa care s-a implicat în proces mai mult decât le permite etica profesională. Au fost cu sufletul pe tot parcursul producției și au lucrat peste program. Au îndeplinit și trei-patru funcții pe platou. Noi, totuși, credem că a fost o productie „guerilla-style” și probabil altfel nu o mai scoteam in capăt.

Evenimentar: Despre finanțare ce poți să îmi spui?

Ion Borș: Primul partener al filmului a fost CNC Moldova, după care s-au alăturat: Fundația „Friederich Nauhman” și SDC Moldova. Am avut norocul să avem și investitori la acest film. Este vorba de TVA Logistic și HERMES NVC CORP. Și desigur multă lume buna din toate satele din Moldova, unde am filmat care ne-au ajutat cu tot ce au putut.

Evenimentar: Poți să îmi spui cât a costat filmul, în euro?

Ion Borș: Aproximativ 600 000 euro.

Evenimentar: Ai un film românesc din noul val care ți-a plăcut cel mai mult? Dar dintre cele vechi?

Ion Borș: Preferatele mele sunt: „,4 luni, trei săptămâni și 2 zile”., „După dealuri”. Mai nou ca acestea sunt: „Pozitia copilului” și „Câini”.

Evenimentar: Vreun regizori pe care îl apreciezi?

Ion Borș: James Cameron, Guy Ritchie, Quentin Tarantino. Țin să ,menționez căî nu sunt fanul filmografiei lor, sunt câteva filme de la fiecare care îmi plac. În general, nu sunt un cinefil înrăit. Mai sunt filme care îmi plac, dar nu am un regizor reper pe care sa il urmez.

Evenimentar: Ce spui despre umorul din film, născut, mai ales, din diferența dintre limba română și cea moldovenească, dacă există a doua?

Ion Borș: Limba romană e ROMANĂ, exista doar un dialect basarabean, ca multe alte dialecte ale limbii române. Cred că nu avem bariere lingvistice. În legătură cu umorul moldovenesc, aveam dubii cum va fi inteles în România, dar poiecțiile de la Cluj au arătat că lumea înțelege foarte bine.

Evenimentar: Cum te vezi peste 5 ani?

Ion Borș: Sincer, nu m-am gândit. Dar cu siguranță nu aș spune asta public. Asa sunt eu:  îmi place dintâi sa fac, după care să vorbesc.

Evenimentar: Ce înseamnă pentru tine cinematografia, asta dacă nu te-am mai întrebat ceva asemănător?

Ion Borș: Încă nu am un răspuns filozofic care de obicei se așteaptă la aceasta intrebare. Sunt prea tânăr și cu prea putina experiență ca să știu ce înseamnă.