După lungmetrajele „Morgen”, „Rocker”, „Orizont” pe care le-a semnat ca regizor, Marian Crișan se întoarce pe marile ecrane cu „Berliner”, un nou lungmetraj filmat în orașul de baștină, Salonta, din județul Bihor. Aflat pe platoul de filmare, regizorul român a vorbit cu evenimentar despre pelicula-satiră care are în centrul acțiunii un politician de la București acuzat de corupție care caută să fie ales europarlamentar pentru a-și asigura imunitatea.
Regizorul român născut în 1976 a câștigat premiul „Palme D’Or”, la secțiunea „Cel mai bun scurtmetraj în 2008 cu „Megatron”. Primul său film de lungmetraj, „Morgen” , a luat „Premiul Special al Juriului” la Festivalul de Film de la Locarno. În „Morgen”, Marian Crișan explorează tema emigrării și dimensiunile ei traumatice prin perspectiva lui Nelu, un agent de pază la un supermarket din Salonta, care primește bani de la un emigrant pentru a-l ajuta să treacă ilegal granița. Aproape 10 ani mai târziu, regizorul se întoarce în orașul său natal pentru un nou lungmetraj, de data aceasta despre o prietenie atipică în timpul unei campanii electorale, o satiră născută din absurditatea demersurilor politice și autenticitatea salontanilor.
Marian Crișan a stat de vorbă cu evenimentar despre noua sa producție, care va avea premiera în acest an, dar și despre viața din spatele ecranului.
Evenimentar: Cum e să studiezi regie și să fii regizor în România?
Marian Crișan: Adevărul e că încă mai „studiez” regie, sau aș putea spune că meditez în continuare la ce înseamnă cinematograful. Pentru mine regia de film e o căutare continuă. Cred că e nevoie de regizori, actori, artiști și în România. Cred că ar trebui să povestim cât mai sincer și să observăm cât mai fidel lumea în care trăim. „Poezia vieții” de pe aici merită să fie cultivată prin film și artă. Nu cred că trebuie să imităm ce fac alții sau să mergem în direcția trendurilor culturale internaționale.
Evenimentar: Ce probleme întâmpini cel mai des?
Marian Crișan: În ultima vreme nu mai găsesc timp să merg la cinema. Asta e, să zicem, o problemă de gestionat în această perioadă.
Evenimentar: Ca regizor, simți că te regăsesti în vreun stil anume?
Marian Crișan: Încerc să las filmele pe care le construiesc să își găsească „stilul” singure. Încerc să „ascult” personajele și poezia fiecărei secvențe în construcția filmelor. Nu cred în rețete sau maniere. Încerc să dau cât mai mult credit instinctului și intuiției. Ce este iarăși important e lucrul cu echipa de filmare și cu actorii. Împreună cu ei se creează o dinamică specială care duce la viitorul film.
Evenimentar: Cum s-a născut ideea noului film pe care l-ai turnat, „Berliner”?
Marian Crișan: Un amic scriitor, Gabriel Andronache, mi-a dat să citesc un roman pentru a-l ecraniza. Am citit romanul, și după o discuție cu scriitorul am propus să încercam să scriem o cu totul altă poveste, nu cea din roman, ci un scenariu despre niște alegeri văzute la nivel local, pornind de la câteva fragmente din respectivul roman. Ne-am apucat să scriem și să improvizam undeva prin 2014. Am continuat să lucrez la scenariu până la filmare și în timpul filmării. Adevărul că și acum, la montaj, încă mai scriu. Montajul e ultima etapă de scriere, să zicem așa.
Evenimentar: Ai turnat filmul în același oraș în care ați filmat și „Morgen”, cum se diferă experiența aceasta fată de cea trecută?
Marian Crișan: Am filmat „Morgen” în 2009. Locurile și oamenii nu s-au schimbat prea mult. Ca și în „Morgen”, am încercat să mă leg de orice detaliu pentru a descrie zona respectivă. Limba, oamenii locului, diferite peisaje și locuri, toate se îmbină când scrii despre lucruri pe care le simți aproape. Spre deosebire, însă, de „Morgen”, pentru „Berliner” am filmat multe secvențe chiar în cartierul în care am copilărit, unde locuiesc încă familia mea, multe rude și prieteni. E mai mult decât interesant să plăsmuiești o ficțiune care să îmbine realitatea imediată cu nostalgia și cu provocarea dramatică a vizitei unui străin în acele locuri.
Evenimentar: Cum ai descrie Salonta și locuitorii săi?
Marian Crișan: Salonta e pentru mine centrul universului. Despre oamenii și locurile de acolo mi-e cel mai ușor și plăcut să scriu. Sunt legat de temperamentul și emotivitatea oamenilor de acolo, de cei cu care am crescut. Când îmi propun să discut o anumită temă, mă gândesc imediat cum aș putea-o discuta prin ochii unui salontan, cum aș filtra probleme precum emigrația sau politica prin ochii unui om de acolo.
Evenimentar: Cum răspund salontanii la transformarea orașului într-un platou de filmare?
Marian Crișan: Noi nu am transformat orașul într-un platou de filmare, ci mai degrabă am încercat să surprindem spiritul locului, să observăm diferite locuri din oraș, mai curând ca într-un documentar, nu ca într-un film de mare buget. Scenografia a fost minimă și a respectat spațiile reale în care am filmat. Salontanii au fost foarte receptivi și a fost o plăcere să colaborăm atât cu autoritățile, cât și cu oamenii, care ne-au ajutat cu adevărat să facem filmul.
Evenimentar: Povestea filmului se leagă în vreun fel de tensiunea politică din România?
Marian Crișan: Nu aș numi-o tensiune, ci mai degrabă absurd al politicii de la noi și de pretutindeni. Cred că se discută foarte mult în presă despre politică, dar mai puțin în artă sau în film, să fim mai exacți. Cred că e un subiect care merită să ajungă și pe marile ecrane.
Evenimentar: Când va avea loc premiera filmului „Berliner”?
Marian Crișan: E prea devreme să dăm date și locuri, dar noi zicem că anul acesta.
Evenimentar: Ce îi sfătuiești pe cei care doresc să devină regizori?
Marian Crișan: Ce pot sa spun e că eu nu îmi amintesc să fi primit prea multe sfaturi, și, sincer să fiu, nici nu le-am prea cerut. La rândul meu, nu prea mă pricep să dau sfaturi și nici nu cred că ar trebui date prea multe. Ele vin poate indirect din contemplarea la filmele care ne plac, la cărțile care ne impresionează.