Artistele Ioana Olăhuț și Anca Bodea anunță lansarea volumului „Cealaltă față a lumii” / „The Other Face of the World”, volum bilingv pe care l-au editat și produs cu sprijinul Asociației Culturale Hassium. Evenimentul va avea loc vineri, 26 ianuarie, de la ora 18:00, la Meron Roastery, Strada Horea, numărul 5.

Autorii cărții lansate sunt: Roxana Ajder, Anca Brânzaș, Anca Bodea, Ioana Iacob, Ana Maria Micu, Mirela Moscu, Oana Năstăsache, Ioana Olăhuț, Andrea Tivadar.

La evenimemt vor fi prezente autoarele textelor critice care au susținut acest demers: curatorul, criticul de artă și muzeograful Adriana Oprea, curatorul și critic de artă Liviana Dan și nu în ultimul rând istoricul de artă Alexandra Chiriac.

Volumul prezintă creația a nouă artiste formate profesional în Cluj-Napoca la Universitatea de Artă și Design, între anii 2002 și 2015: Ana Maria Micu, Ioana Olăhuț, Anca Bodea, Ioana Iacob, Mirela Moscu, Anca Brânzaș, Oana Năstăsache, Roxana Ajder, Andrea Tivadar. Acestea se remarcă printr-o activitate relevantă și constantă în câmpul competitiv al picturii contemporane, acesta fiind unul dintre criteriile fundamentale în selecția operată de către editoarele cărții.

Cum se supraviețuiește în paradigma picturii contemporane? Cât de relevantă este aceasta și cum se afirmă în multitudinea mediilor de expresie ale artei actuale? Există o perspectivă „a femeilor” asupra picturii made în Cluj în ultimii douăzeci de ani? Alături de invitații se va celebra apariția  volumului „Cealaltă față a lumii” / „The Other Face of the World”, care expune un eșantion al picturii contemporane românești și analizează aceste aspecte ale lumii artei.

„Pictura artistelor evocate în acest volum atestă dubla natură pe care o probează condiția picturii în contemporaneitate, invocată la început. Pictura lor mi se pare că e deopotrivă despre pictură, o pictură perfect conștientă de propria-i istorie și de traseul în timp pe care l-au parcurs cu bine până în prezent elementele ei de codificare, de retorică și factură, de convenționalitate și protocol estetic. O pictură autoreferențială deci, și autoreflexivă (prima ei natură) – prin simplul fapt că se arată bine informată despre propriul trecut, instruită în legătură cu sine, știutoare, în deplină cunoștință de cauză și deci, prin asta, relaxată.”, a explicat curatorul și criticul de artă și muzeograful Muzeului Național de Artă Contemporană București, Adriana Oprea.

„Imaginea devine mai izbitoare, mai efectivă decât descrierea ei, decât memoria ei. Esența duce la atracții fascinante, la convingeri restrictive de cum femeile pot fi și de ce poate să facă o artistă femeie. Problema limitării devine cu succes problema alegerii.”, a spus și criticul de artă și curatorul Liviana Dan.

„Prin urmare, artistele care atrag imaginația publică trebuie să aibă oarecare circumstanțe atenuante. Uneori sunt eroine tragice cu destine colorate precum Artemisia Gentileschi și Frida Kahlo, acele rare și exotice creaturi protejate de unicitatea lor. Apoi sunt marile doamne, acele artiste care devin venerabile la bătrânețe, precum Louise Bourgeois sau Geta Brătescu. Apropierea de moarte face ca femeile să fie respectabile, iar excentricitățile pot fi scuzate din cauza bătrâneții: a duce sub braț un falus din latex și ipsos poate fi provocator la 25 de ani, dar amuzant la 95 de ani. O artistă trebuie să fie astfel, protejată de unicitate sau decrepitudine, pregătită să înfrunte un destin tragic sau să găsească faima internațională la bătrânețe.”, a completat istoricul de artă Alexandra Chiriac.

Detalii despre „Cealaltă față a lumii” / „The Other Face of the World”

Titlu: Cealaltă față a lumii / The other face of the world

Autori: Roxana Ajder, Anca Brânzaș, Anca Bodea, Ioana Iacob, Ana Maria Micu, Mirela Moscu, Oana Năstăsache, Ioana Olăhuț, Andrea Tivadar

Dialog introductiv: Anca Bodea și Ioana Olăhuț

Texte critice: Liviana Dan, Adriana Oprea, Alexandra Chiriac

Produs de Asociația Culturală Hassium

Tipărit de Idea Design & Print Cluj-Napoca, 2023

Design: Eugen Coșorean

Bilingv: Română / Engleză